Rowery elektryczne szturmem weszły na polski rynek i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród miłośników jednośladów. To doskonałe rozwiązanie pośrednie pomiędzy zwykłym rowerem, a samochodem. Przeczytaj poniżej, jaki rower elektryczny może być użytkowany na drogach publicznych i sprawdź, czy to rozwiązanie dla ciebie.
Jak jeździ się rowerem elektrycznym
Aby wprowadzić w ruch rower elektryczny, trzeba pedałować dokładnie tak samo jak na zwykłym rowerze. Ten elektryczny nie jedzie sam (wtedy byłby motorowerem), a jedynie wspomaga pracę mięśni.
To wszystko sprawia, że e-rower prowadzi się identycznie jak tradycyjny jednoślad. Trzeba jedynie pamiętać, że jest cięższy – z uwagi na silnik taki rower może ważyć nawet 35 kg. Jeśli z tego powodu zastanawiasz się, czy warto kupić rower elektryczny, podpowiadamy: tak. W czasie jazdy jego waga jest nieodczuwalna. Problem pojawi się jedynie wtedy, gdy będziesz codziennie wnosić rower do mieszkania.
Rower elektryczny a przepisy
Zgodnie z przepisami prawa polskiego, które zaimplementowało w tym zakresie dyrektywę unijną EN 15194, rower elektryczny to pojazd, który:
używa silnika tylko podczas pedałowania (nie ma manetek z gazem)
osiąga prędkość do 25km/h
ma silnik o mocy do 250W
Wszystkie jednoślady o wyższych parametrach lub z manetką gazu uznawane będą za motorower i muszą być zarejestrowane, a także posiadać ubezpieczenie OC. W żargonie takie pojazdy nazywa się speed bike, moped lub e-pedelec.
Rower elektryczny zgodny z normą, nazywany pedelcem, może być użytkowany także przez dzieci. Do 10 roku życia powinny jeździć pod opieką dorosłych, a następnie do 18 roku życia na podstawie karty rowerowej.
Z uwagi na to, że w przepisach jest to zwykły rower, kask podczas jazdy muszą nosić tylko rowerzyści do 15 roku życia. Można nim jeździć po ścieżkach rowerowych, a w uzasadnionych sytuacjach także po chodnikach.
Zalety posiadania roweru elektrycznego?
Rower elektryczny ma tę przewagę nad zwykłym, że zmęczenie podczas jazdy jest mniejsze. Pokonanie dłuższej trasy przy pomocy roweru elektrycznego zajmie mniej czasu i nie pozbawi energii na resztę dnia.
Wielu ludzi przerzuciło się na rower z samochodu wtedy, gdy warunki pogodowe są sprzyjające. Po pierwsze to rozwiązanie jest tańsze. Po drugie zaś użytkowanie wszelkich pojazdów elektrycznych jest ekologiczne.
Na rowerze elektrycznym nadal spala się kalorie i ćwiczy mięśnie. Rower nie będzie poruszać się samodzielnie, więc jazda na nim to nadal aktywność fizyczna i sport.
W trudnych warunkach, takich jak podjazd pod górkę albo w czasie wietrznej pogody, łatwiej będzie poruszać się pedelcem. Moc silnika pomoże pokonać wzniesienie bez konieczności mozolnego pedałowania. Jest także w stanie zniwelować podmuch wiatru.
Ładowanie roweru elektrycznego
Trasa (liczba kilometrów), którą można pokonać na rowerze elektrycznym, uzależniona jest od kilku czynników. Na zużycie wpływ ma waga użytkownika, prędkość i rodzaj trasy (asfalt, leśna droga, podjazdy pod górę).
Ładowanie roweru trwa około 2 godzin. W zależności od czynników zewnętrznych (opisanych powyżej) i modelu roweru, zasięg jednośladu może wynosić od 30 do 160 km. Droższe modele wyposażone są w baterię o lepszych parametrach.